2023-03-20

Vill du veta var ekonomin lutar – fråga då dina vänner om de köpt kalsonger än?

Kalsong

Vet du vad läppstift och kalsonger har gemensamt när man tittar på konjunkturer? Om inte så läs vidare för det är faktiskt lite kul att ha koll på. Häromdagen pratade jag med en av mina kunder kring konjunkturen och fick lära mig något nytt som jag inte hört om tidigare. Inom ekonomin finns det något som heter ”mens underwear index” eller MUI. Det är ett mätetal som används för att identifiera en vändning i ekonomin till det mer positiva.

Teorin är att kalsonger har en stabil försäljning under normala ekonomiska omständigheter. När ekonomin viker nedåt, brukar män hålla igen och köper helt enkelt färre kalsonger än normalt. Så när kalsongförsäljningen ökar på nytt, är det en indikator på att folk vill återgå till sitt normala konsumtionsmönster.

Läppstiftsförsäljningen är den motsatta indikatorn på hur ekonomin går. Sminkföretaget Estee Lauder såg tidigt att när ekonomin viker så byter kvinnor köpbeteende. I stället för att unna sig dyrare varor som kläder, skor och väskor, kunde man se en ökning i försäljningen av läppstift när ekonomin försvagades. Dvs man byter från en relativt dyr lyx till en mer hanterbar kostnad men som fortfarande kunde klassas som en belöning till sig själv.

Därför måste vi fråga runt mer om våra vänner och kollegor unnat sig något senaste tiden. Kalsongköp är inte något man brukar skylta med men när det kommer på tal, då talar mycket för att ekonomin börjar gå mot ljusare tider.

När jag fick lära mig om ”mens underwear index” härom veckan blev jag superglad. Direkt efter sportlovet gick jag nämligen ut och köpte kalsonger – helt omedveten om vilken ekonomisk statistik jag bidrog till. Helt plötsligt fick jag ännu mera vårkänslor än tidigare. Så gör som jag – gå ut i vårvädret och unna dig nya underkläder du med och sprid detta evangelium 😊

/Björn VD Nokoby

2023-12-05

Superrolig inflyttningsfest hos Fellowmind

Läs mer

2023-11-27

Sanningen bakom Black Week's skyhöga klickpriser

Läs mer

2023-11-22

Framtidens marknadsföring: Tillhör ni dem som omfördelar försäljningsbudgeten för 2024?

Läs mer

2023-11-20

LinkedIn delar med sig av sin B2B statistik – dags att tänka i nya banor?

Läs mer

2023-11-13

NOKOBYs Framåtblickande Partnerskap och Extraordinära Resultat gav ROAS på 42

Läs mer

Vill du veta mer?


Hör av dig till oss så tar vi en kaffe!

Kontakta oss