2023-10-30

Spring först ur lågkonjukturen

Microsoftteams Image (1) (2)

I tider av utmaningar med mätning, på grund av cookies och ePrivacy som gör att vi inte längre kan se all vår webbplatsstatistik, lägger vi på Nokoby stor vikt vid att hitta lösningar. Oskar och Frida förklarar med detta blogginlägg hur vi på Nokoby hanterar detta för att ge våra kunder bäst effekt. Data, statistik och utvärdering är något som vi alltid satt i första rummet! För att kunna ge våra kunder de bästa rekommendationerna, köpa media mest effektivt och kunna förstå hur vi rör oss mot våra kunders mål är det helt klart avgörande. Därför har vi tillsammans skapat utrymme internt för att få vara kreativa på ett område som annars kanske inte förknippas med just kreativitet. Vi håller dock inte med!

Att förstå resultat och framgång kan ske på många olika sätt och vi står inför en framtid där vi inte längre enbart kan lita på, eller utgå från, att mätverktyget ser och hör allt (GA4, Matomo, Adobe med fler). Vi erbjuder våra kunder möjligheten att titta närmare på Share of Search och Share of Voice. Det är en kostnadseffektiv metodik för att utvärdera hur lyckosamma våra marknadsaktiviteter är, genom att vi kan se indirekt effekt i form av ökade sökvolymer och omnämnanden. I samband med detta tittar vi även på det digitala utrymmet där ni verkar i stort, för att få en förståelse för hur konkurrenter agerar just nu, och vem som dominerar utrymmet. 

För vi vet att det i regel är den organiska trafiken som ger störst andel trafik och konvertering, men vad som egentligen leder till det organiska besöket är desto svårare att utläsa. Väldigt ofta ligger det en marknadsaktivitet bakom, men på grund av tekniska och juridiska utmaningar kan vi inte alltid följa första annonsklickets väg till en konvertering. Men om vi konsekvent följer upp hur sökvolymerna på varumärket förändras över tid, hur konkurrenter agerar och syns, och samkör detta med våra marknadsföringsinsatser är vi övertygade om att vi kan komma betydligt närmare sanningen. 

När förutsättningarna förändras i det digitala landskapet gäller det att vara ödmjuk nog att förstå att vi behöver leta andra svar och vara orädda inför att testa nytt – alla vi på Nokoby gillar allt det!

Hör av er om ni är intresserade av att veta mer om detta.

//Frida och Oskar

2023-11-20

LinkedIn delar med sig av sin B2B statistik – dags att tänka i nya banor?

Läs mer

2023-11-13

NOKOBYs Framåtblickande Partnerskap och Extraordinära Resultat gav ROAS på 42

Läs mer

2023-11-08

Har marknadschefen och säljchefen samma hatt i framtiden?

Läs mer

2023-11-06

Snart börjar META ta betalt för Instgram och Facebook. Vill du betala?

Läs mer

2023-11-01

Google övergår helt till Mobile-First Indexering: Vad det innebär för din webbplats?

Läs mer

Vill du veta mer?


Hör av dig till oss så tar vi en kaffe!

Kontakta oss