2023-09-04

Så kan Google Performance Max maximera er digitala marknadsföring

Googe Perfomance Max

Google Performance Max är en relativt ny kampanjtyp inom Google Ads, men har på kort tid blivit populärt bland oss marknadsförare och visar på stor potential vad gäller att kunna arbeta ännu smartare med Google i syfte att maximera konverteringar. Performance Max använder AI för att automatisera en del av dina kampanjer och nå ut till samt konvertera fler potentiella kunder. Denna kampanjtyp kombinerar olika Google-produkter: Google Ads Sök, Google Display Network, YouTube, Gmail och Google Maps. Systemet testar sedan i realtid olika kombinationer av placering, grafiskt material och budskap mot relevanta målgrupper. Genom en bred mix av placeringar får systemet större volymer att jobba med, och på så sätt blir annonseringen mer kostnadseffektiv.

Ytterligare en fördel är att systemet hjälper oss att materialanpassa texter och bilder för att det ska passa in på de olika placeringarna. Det behövs inte nödvändigtvis alltför mycket materialproduktion alltså. Google kan även skapa enklare animerade videor av just text och bild.

Fördelarna är många, men automatisering och AI innebär också nya krav på kvalitetssäkring. Brand Suitability/Safety har inte varit Google Display Networks styrka exempelvis. Att synas helautomatiskt i Sök är inte heller alltid problemfritt eftersom det kan krocka med våra vanliga och noggrant uppstrukturerade Google Ads-kampanjer. Vi behöver också kontrollera hur systemet automatiskt bearbetar våra texter och bilder. Vi har därför inte alltid rekommenderat det utan vidare för alla våra klienter.

Google har dock förstått utmaningarna och nyligen därför släppt funktionalitet för att kunna exkludera vissa placeringar, som en viss site eller en viss YouTube-kanal, samt för att kunna lägga till negativa sökord. Det gör att vi kan hålla bättre koll på i vilken kontext varumärket syns, samt hålla isär vårt vanliga Google Ads-arbete med Performance Max.

En bra och lovande annonseringsmetod har alltså blivit ännu bättre, och vi ser goda resultat med de kampanjer vi hanterat hittills.

Men Google stannar inte vid detta. Under 2024 kommer Performance Max bli ännu mer automatiserad. Skapandet av kampanjer förenklas och förbättras genom AI direkt i Google Ads.

Man lägger in sin webbplats och svarar på några enkla frågor för att börja skapandet av kampanjer. Genom att ställa frågor om produkter eller tjänster lär sig Googles AI om varumärket och siten. Huvudrubriker, beskrivningsrader, tillägg och bilder skapas av AI:n. För att få fler kreativa idéer kommer det finnas möjlighet att lämna ytterligare beskrivningar, som Googles AI kompletterar kampanjen med.

Återigen viktigt dock att vi som hanterar kampanjerna inte blint förlitar oss på automatiseringen utan hela tiden lägger till den männskiiga analysen!

Vill ni att vi delar med oss av detta i mer detalj, tveka inte att höra av er till Jenny.Dybeck@nokoby.se.

 

2023-05-22

DI Gasells Tillväxtfrukost!

Läs mer

2023-05-19

Google Search Generative Experience

Läs mer

2023-05-15

Vad får ett lead kosta?

Läs mer

2023-05-05

Tack för ett lyckat Webinar idag

Läs mer

2023-04-26

Webinar 5e maj- Ta del av vårt interaktiva budgetverkyg och få hjälp att planera din marknadsbudget?

Läs mer

Vill du veta mer?


Hör av dig till oss så tar vi en kaffe!

Kontakta oss