2023-11-20

LinkedIn delar med sig av sin B2B statistik – dags att tänka i nya banor?

Bild Linkedin

Intressant seminarier på LinkedIn om vilka möjligheter de ser på sin plattform – verkligen spännande nyckeltal de delade med sig av. Häromdagen var vi på LinkedIns Nordic Summit för att ta del av deras insikter och tips för marknadsförare. Linkedin har precis passerat 1 miljard användare vilket är en viktig milstolpe. För oss som arbetar mycket med B2B marknadsföring är detta ju den mest intressanta kanalen att arbeta Always On med efter Google. Med 63 miljoner företag som har egna sidor på plattformen och 10 miljoner personer på C-nivå blir den unik i sitt slag. Hela 97 % av alla B2B marknadsförare lägger ut sitt innehåll på LinkedIn. Det de slog ett stort slag för var vikten av att nyttja s.k. ”semesterperioder för att synas”.

Eftersom 40% av alla som är anslutna till LinkedIn gå in på plattformen varje vecka, tappar de inte så mycket trafik under ledighetsperioder som jul, påsk och sommar. Däremot ser man ett stort prisfall när det kommer till Cost per Click. Snittpriset per CPC ligger t.ex. 17 lägre under julperioden på grund av att konkurrensen minskar för annonsörerna. För de som annonserar kunde de i stället se en ökning på nästan 19% i CTR (klickfrekvens). Vad betyder detta i praktiken?

Jo, färre annonserar under ledighetsperioden men antalet besökare är mer eller mindre det samma. Det gör att man kan nå synlighet till en lägre kostnad och få mer trafik om man fortsätter vara aktiv när konkurrenterna tar ledigt. Detta är en spaning vi haft länge. Dvs att tiden då vi inte arbetar, lägger vi mer tid för reflektion och tar oss mer tid att blicka framåt. Att vara synlig då gör att målgruppen har mer tid att lyssna in på ditt budskap.

Inom B2B tar man in genomsnitt del av 13 olika typer av innehåll innan man fattar ett beslut till ett köp. Det betyder att 90% av beslutet är redan fattat innan man får kontakt med en leverantör. Än en gång superintressant statistik att ta del av. Ju mer innehåll man kan distribuera under kundens köpresa desto större chans att vara på short list. Linkedin är trots allt bara en kanal som skall bidraga till att man får in en kund, men skall man arbeta B2B är det nyttigt att ta del av deras insikter.

Vill du veta mer så ring oss för 17 – detta har vi lång erfarenhet av och detta kan vi väldigt bra :)

Björn 

Kontakta oss!

2023-11-20

LinkedIn delar med sig av sin B2B statistik – dags att tänka i nya banor?

Läs mer

2023-11-13

NOKOBYs Framåtblickande Partnerskap och Extraordinära Resultat gav ROAS på 42

Läs mer

2023-11-08

Har marknadschefen och säljchefen samma hatt i framtiden?

Läs mer

2023-11-06

Snart börjar META ta betalt för Instgram och Facebook. Vill du betala?

Läs mer

2023-11-01

Google övergår helt till Mobile-First Indexering: Vad det innebär för din webbplats?

Läs mer

Vill du veta mer?


Hör av dig till oss så tar vi en kaffe!

Kontakta oss