2023-02-20

AI och SEM under 2023 sökförändring?

Projek AI SEM 400Round

Google och Bing har båda kört event för AI satsning inom sök, mest hype blev det kanske över Bing där mer än 1 miljon skrivit upp sig på väntelista för den nya Bing AI versionen. Vill du bolla detta för ditt företag hör av dig till oss på Nokoby så hjälper vi dig! Info@nokoby.se

Google och Bing har båda kört event för AI satsning inom sök, mest hype blev det kanske över Bing där mer än 1 miljon skrivit upp sig på väntelista för den nya Bing AI versionen.

Googles moderbolag Alphabets aktie föll när Bing annonserade detta.

Om antalet användare för Bing ökar så kommer Microsoft Ads få en viktigare plats som försäljningskanal, vilket kommer gynna dom som redan är uppe och rullar med M365Ads ett försprång.


Hur kan detta påverka markandföring?

Om man ska sia och göra en sorts spekulation i vad som kan komma ut från detta, så finns det väl vissa saker som är på tapeten.

Låt säga att Bing tar en större del av kakan så kommer marknadsförare behöva lägga en planerad del av annonseringen på Bing. Bing har dessutom en smart funktion där man enkelt kan överföra annonseringen från Google Ads system till Bing.

Idag har Bing varit mer relevant för konton med större omsättning men om det här kommer innebära en ökning för Bing så kommer även konton med mindre omsättning behöva annonsera på Bing Ads för att inte tappa annonsmöjligheter.

Detta kan även göra att Google som hittills varit dominerande kommer få ökad kravställning på sig då annonsörer kommer höja sina krav på deras tjänster.

Det vi kan få uppleva är en förbättrad ROAS för kunder då annonsmatchningen kan blir mer träffsäker, vilket är högst positivt.


Kontenta

Allt kring AI går just nu med ljusets hastighet och är på allas “top-of-mind”, Google kommer med stor sannolikhet maxa sina resurser för att inte bli omkörda av Bing.

Vill man vara först ut att testa det senaste är det fullt möjligt att redan nu annonsera via AI. Framöver när alla fått tillgång till senaste AI-versionen så kommer förståelsen bli bättre och bättre kring effekten av betald AI-annonsering.  

Allt eftersom annonsörerna blir vana och ser ett ökat värde så kommer en ökning av AI-annonsering ske relativt snabbt. Eftersom många troligtvis är ivriga att skapa den mest effekektiva marknadskampanjen vill man inte vänta med att utnyttja framtidens verktyg-  vilket är helt naturligt inom mediabranschen.


Lite kort reflektion kring AI & SEM

/Fredrik

Vill du bolla detta för ditt företag hör av dig till oss på Nokoby så hjälper vi dig!

Info@nokoby.se

2023-03-20

Vill du veta var ekonomin lutar – fråga då dina vänner om de köpt kalsonger än?

Läs mer

2023-03-15

Hey Google, Alexa, Siri- Röstsökning är här för att stanna

Läs mer

2023-03-06

Bygma signar Nokoby som Digital mediebyrå

Läs mer

2023-02-27

Derome utses till Årets Företagare 2022

Läs mer

2023-02-20

AI och SEM under 2023 sökförändring?

Läs mer

Vill du veta mer?


Hör av dig till oss så tar vi en kaffe!

Kontakta oss