Våga göra fel 2019 (och 5 trender du inte får missa)


 
Det lackar mot jul och med det de slutliga förberedelserna inför 2019. Det är också dags för oss att stänga bloggen för året med några – skojig bild till trots – visdomens ord.
 
Vi på Nokoby älskar att hela tiden upptäcka vad vi kan göra bättre för våra kunder. Att ha fel är en självklar del av livet och därför också vårt arbete. Vi vet att allt inte alltid blir rätt från början, utan vi måste hela tiden ompröva våra idéer och justera allteftersom vi lär oss.
 
Att bita sig fast vid en åsikt utan att våga ändra sig kan vara värre än att göra fel. Folk som alltid ”har rätt” är kanske inte rätt personer att omge sig med trots allt. Så himla skönt att Amazons Jeff Bezos tycker att det tyder på att man besitter en viss intelligens när man har förmågan att ändra sig och erkänna sina fel:
 
“… the smartest people are constantly revising their understanding, reconsidering a problem they thought they’d already solved. They’re open to new points of view, new information, new ideas, contradictions, and challenges to their own way of thinking.”
 
En sak vi ser fram emot att få testa mer under nästa år är just Amazon i och med deras intåg på vår huvudmarknad, men vi är också nyfikna på hur nya eller redan ruvande digitala trender kommer fungera i praktiken.
 
Och på tal om trender kommer fem sådana inför 2019 här!
 
1. Nya digitala enheter
De tre stora spelarna, Google (Home), Amazon (Alexa) och Facebook (Portal), satsar alla på hårdvara och nya verktyg för att utveckla digital kommunikation – och därigenom marknadsföring. Än så länge används de mest för att spela upp musik och göra shoppinglistor, och tröskeln för “Voice shopping” får fortfarande anses vara ganska hög, men tekniken finns redan så vi kan anta att beteendet följer inom kort.
 
2. Artificial Intelligence är här för att stanna
Inget nytt begrepp men oj vad det går, i form av allt ifrån chatbottar till (ännu mer) sofistikerade optimeringsmöjligheter i smarta annonssystem (Google, Facebook, Programmatic etc.). Maskininlärning och analys av köpbeteende och målgruppsdata, kombinerat med manuella anpassningar för det specifika caset, kommer att göra det lättare för oss alla att kunna nå rätt personer, på rätt plats, på rätt tid – samtidigt som den alltmer kräsne kunden får uppleva mer personligt anpassade budskap.
 
3. Video, också här för att stanna. Igen
Nu förstår väl de allra flesta verkligen nyttan med video, för alltifrån varumärkesbyggande till direkt konvertering. Vad vi spår och hoppas på framåt är att annonsörer verkligen optimerar videor för olika enheter och kanaler, snarare än att bara anpassa dem. Två snabba tips: tänk vertikalt och tänk snabbt, det vill säga mobilt!
 
4. Nya verkligheter, verkligen
Det har pratats om Virtual och Augmented Reality i många år, utan att riktigt ha tagit fart, men nu verkar det som att det är på väg att lossna. Kanske framförallt vad gäller Augmented Reality eftersom det är en kombination av verklig verklighet och virtuell verklighet. Se och lär av IKEA.
 
5. Mätning och attributionsmodeller
Trots alla möjligheter vad gäller mätning online idag återstår fortfarande en del arbete för att verkligen se hela kundresan och vilken inverkan som exempelvis olika kanaler, budskap, format och målgrupper har i denna. En uppgift vi på Nokoby arbetar med och testar ständigt. Både Facebook (Attribution) och Google (Signals) jobbar hårt på att förenkla detta och vi ser stor potential i detta framåt.