Facebook Audience Network

nokoby.se
 
Som många av er säkert vet har Facebook en placering vid namn Audience Network, som visas utanför Facebook (och Instagram). Men inte lika många, tror vi, har dragit nytta av den.
 
Nu tycker vi att de har förfinat denna placering såpass mycket att vi vill tipsa om fördelarna med den.
 
Vad är Facebook Audience Network?
 
Man kan likna detta vid Googles Display-nätverk, det vill säga en samling av webbsidor och appar där annonser visas. Det hela är off Facebook, och annonsen visas till exempel på en webbsida som en banner eller före/under en video. Facebook väljer dessa publicister mycket noga, det vill säga att annonser visas på seriösa webbplatser. Är du extra mån om var ditt varumärke visas går det att exkludera vissa placeringar.
 
Vad är fördelarna med Audience Network?
 
Fördelen är att man kan få en större räckvidd till generellt lägre kostnad än om du bara visar annonserna på Facebook- och Instagram-flödena. Detta tack vare att vi kan nå fler för stunden aktiva användare inom den målgrupp vi riktar oss mot, med samma stora styrningsmöjligheter som Facebook Ads i övrigt. Och nu har man mer kontroll, exempelvis genom att man kan bygga uteslutningslistor, eller välja kategorier och publicister där annonser ska visas.
 
Hur ser annonserna i Audience Network ut?
 
Följande format finns: Native, Banner, Interstitial och In-stream videos
nokoby.se
 
Oavsett placeringstyp behöver man inte skapa och ladda upp nya innehållsresurser – annonserna anpassas automatiskt för att passa placeringstypen med samma innehållsresurser som används på Facebook.

När ska jag testa Facebook Audience Network?

Testa Facebook Audience Network som ytterligare placering, såväl i konverteringsdrivande som i medvetenhets- och räckviddskampanjer, eftersom man kan nå ut till fler utan att behöva spendera mer.