Black Friday och julhandeln har börjat


 
Q4 är alldeles runt hörnet och om ni inte redan börjat är det hög tid att förbereda allt för Black Friday och julhandel! Och mellandagsrean, och vinterrean, och så vidare. Vi har tagit del av intressant statistik från eMarketer gällande hur det ser ut här i Sverige under högtidssäsongen. Nedan kommer ett litet axplock av trender.
 
Förra året shoppade 33 % av internetanvändarna (över 18 år) i Sverige något under Black Friday, till ett totalt värde av 5,3 miljarder kronor. För jämförelse är det cirka 40 % mer än i Danmark och Norge. 52 % av dessa gjorde det enbart online, medan 15 % shoppade både online och offline.
 
All shopping sker givetvis via mobiltelefoner i allt större utsträckning, hela 72 % av onlineköpen under Black Friday 2017 genomfördes i en mobil. Detta är en ökning med 19 % från 2016.
 
När det kommer till julhandeln är mönstren desamma. Vidare handlar vi svenskar allt tidigare, redan i början av oktober. Detta verkar delvis bero på en viss ängslighet, exempelvis vill 44 % av oss undvika köer under julhandeln medan 43 % vill undvika folksamlingar överlag. 33 % tycker det är svårt att hitta rätt julklapp.
 
Vad är viktigt att tänka på då? Jo, att börja i tid framförallt, och helst igår.
 
Allt ifrån grundläggande strategi till mer taktiska bitar som att se till att (mobila) hemsidans köpflöde är optimalt eller att diverse script ligger inne på rätt platser och är uppdaterade. Tänk top funnel redan nu. Boka det som bokas kan. Hur fungerar det med frakten?
 
Det är såklart många som vill ha en del av kakan och konkurrensen blir garanterat stenhård. Ett tips är att inte försöka lägga allt krut på enstaka dagar utan istället sprida ut satsningarna. Köpen peakar på just Black Friday och annandag jul, men det finns gott om köpintention före och efter också.